O boală, o dizabilitate sau vârsta. Câteva din motivele pentru care sute de mii de copii și adulți nu primesc aceleași șanse și acces la o viață decentă. Fie că e din cauza infrastructurii opace sau a prejudecăților sociale, acești oameni au nevoie de mai mult de o donație anuală, de Crăciun. În 2018, 26 de organizații au apelat la campaniile de donații prin SMS, pentru a putea continua să-i ajute pe cei care au cea mai mare nevoie de sprijinul nostru.

De ziua Conştientizării Autismului, Guvernul anunța că va crește bugetul dedicat copiilor cu afecțiuni din spectrul autist, astfel încât părinții să poată deconta 5 ore de terapie pe săptămână. Din păcate, un copil ar avea nevoie, în cel mai bun caz, de cel puțin 10 ore pe săptămână. Statul român nu a reușit niciodată să pună la punct un set de politici, astfel încât să ofere un ajutor concret, fie că vorbim de unul financiar, fie că este asistență medicală, părinților cu autism. Astfel, cei mai mulți dintre ei apelează la organizații nonguvernamentale care, la rândul lor, au fost înființate de părinți care au decis să intervină acolo unde statul a eșuat.

În 2018, patru astfel de asociații au avut campanii de donații prin SMS. Învingem Autismul, Help Autism, Autism Voice și Asociația Autism Europa Bistrița au strâns, împreună, 16.587 SMS-uri pentru a putea oferi un sprjin sutelor de copii care ajung în centrele lor. Cu ajutorul tuturor donațiilor primite, Centrul organizației Învingem Austismul a rămas deschis și “un lucru foarte important pe care ni-l doream de mult: să avem două cazuri sociale, pentru care avem sponsorizare integrală și oferim câte 40 de ore terapie gratuită pe lună”, spune echipa organizației.

Pentru Asociația Autism Europa Bistrița, fondurile strânse au mers tot înspre susținerea terapiilor, iar în 2018 s-au lovit de un nou obstacol: modificările fiscale. “Numărul de donatori scade pe fondul creșterii taxelor și al scumpirilor”, adaugă echipa, însă vor continua să aducă noi aliați, pentru a putea ajuta cât mai mulți copii.

Donatorii au trimis 6.829 de donații prin SMS organizației Help Autism, iar fondurile primite s-au transformat în 1.235 ore de terapie pentru copii. “Asociația noastră susține anual peste 250.000 de ore de terapie și, ținând cont de complexitatea și de durata intervenției cu fiecare copil, campania de SMS recurent a fost gândită încă de la început ca un instrument pe termen lung, ca și nevoia căreia i se adresează”, spune echipa.

Ce-am învățat:

Am învățat că sprijinul oferit prin SMS este ușor volatil și că, pentru a fi menținut pe o perioadă lungă de timp, sunt necesare acțiuni diverse de comunicare atât către publicul larg, cât și țintit, către fiecare donator în parte ” (Hope and Hopes for Children)

ÎN SPRIJINUL COPIILOR BOLNAVI

În 2018, organizațiile s-au implicat în strângerea de fonduri pentru a le oferi copiilor bolnavi un nou tratament, consiliere sau aparatura necesară pentru a se vindeca și avea o viață normală.

De exemplu, Asociația M.A.M.E vrea să umple un gol din sistemul de sănătate. “Pacienților cu afecțiuni grave le sunt asigurate serviciile medicale, însă nu există niciun program național sau centru specializat care să le acopere celelalte nevoi care apar, în lupta cu o boală gravă, nevoi de natură emoțională, psihologică, socială, juridică, nutrițională, materială etc.”, spune organizația. Astfel, au înființat Centrul Steluțelor, pentru care, în 2018, au pornit și o campanie de strângere de fonduri prin SMS. În total, au primit 1.970 de donații în 2018, însă campania merge mai departe, iar Asociația vrea să își schimbe strategia pentru a strânge cât mai mulți aliați și prieteni.

De 23 de ani, Asociația Little People oferă sprijin copiilor bolnavi de cancer și îi ajută în lupta lor împotriva bolii. În 2018, campania recurentă de donații prin SMS a contribuit la realizarea celor 2.817 de activități desfășurate. “2018 a mai însemnat 349 de tineri supraviețuitori de cancer care au participat la cele 2 evenimente naționale ale Comunității Naționale a Tinerilor Români supraviețuitori de cancer – Temerarii: Tabăra de vară și Gala de Crăciun. Toate acestea au fost posibile și datorită donatorilor noștri inimoși care au trimis SMS-uri”, povestește organizația.

Ce-am învățat:

“Primind puțin de la mulți, putem face diferența în viața copiilor de la sat, iar în timp schimbăm fața României” (World Vision)

Tot în ajutorul copiilor, în 2017, Life Education for All a pornit campania “Sunet pentru sănătatea copiilor”. Prin această campanie, echipa a dotat cu audioteci saloanele copiilor bolnavi cronic din clinicile de pediatrie din Cluj-Napoca. Un an mai târziu, a apelat la platforma donație.ro cu o campanie care a strâns fondurile necesare pentru dotarea a 52 de saloane din patru spitale din țară.

Asociația Climb Again vede în sport o șansă ca cei mici să-și dezvolte abilități și încrederea pentru o viață independentă, iar în 2018, a lansat centrul cu același nume, unde organizează sesiuni gratuite de terapie prin escaladă, kinetoterapie și consiliere psihologică pentru copii și tineri cu dizabilități. Pentru a putea oferi serviciile sale, organizația a lansat două campanii pe donație.ro care, în 2018, au adus 6.280 SMS -uri. “Ce ne motivează este faptul că putem contribui la dezvoltarea armonioasă a unor tineri care în alt context nu ar fi fost la fel de determinați să muncească pentru visul lor”, spune echipa.

“CEEA CE NOUĂ NI SE PARE NORMAL SAU ACCESIBIL, ESTE APROAPE IMPOSIBIL PENTRU O PERSOANĂ CU DIZABILITĂȚI”

Oamenii în vârstă și cei cu dizabilități rămân cele mai vulnerabile categorii sociale la izolare și singurătate. Fundația Regală Margareta a României și RE:START ROMÂNIA luptă pentru a sparge barierele create de prejudecăți sociale și infrastructură publică, iar în 2018, au pornit campanii de donații prin SMS pentru ca serviciile lor să ajungă la cât mai mulți oameni. RE:START ROMÂNIA a strâns donații pentru ABILITAXI, serviciul gratuit de transport pentru persoanele cu dizabilități, iar Fundația Regală Margareta a României, împreună cu Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor, a lansat campania “Fericiți până la adânci bătrâneți”.

3.670 de donații prin SMS au fost strânse și folosite pentru programele pe care le desfășoară, printre care Telefonul Vârstnicului (singura linie telefonică națională gratuită și confidențială care răspunde nevoilor vârstnicilor și alină singurătatea lor), Centrele Comunitare Generații și Niciodată Singur. “Prin campanii de acest gen ne propunem să schimbăm mentalități – să stimulăm solidaritatea oamenilor de toate vârstele exprimată printr-un act de generozitate concret, un SMS lunar, dar și să repoziționăm valoarea și rolul generației vârstnicilor în societatea noastră, precum și stilul lor de viață”, spune organizația.

În aceeași idee, Asociația Militarilor Veterani și Veteranilor cu Dizabilități a lansat o campanie în 2018 pentru a strânge fonduri ca să construiască primul centru de recuperare și refacere pentru veteranii cu dizabilități, participanți la războaiele din teatrele de operațiuni. Cu ajutorul tuturor donațiilor primite, organizația a reușit, în 2018, să reabiliteze 50% din clădirea pe care o vor folosi.

“EDUCAȚIA COPIILOR DE ASTĂZI VA SCHIMBA ROMÂNIA DE MÂINE”

“E nevoie de un sat ca să crești un copil”, spune un proverb african. E nevoie ca fiecare parte din comunitate să fie implicată în educația copiilor, dar când cărămizile care stau la temelia unei comunități sunt șubrede, viitorul lor este din ce în ce mai incert. Organizațiile nongurvernamentale încearcă să acopere o parte din aceste fisuri, sperând ca impactul lor, cumulat, să le asigure copiilor un viitor mai bun. De exemplu, UNICEF în România derulează “Servicii comunitare pentru copii”, un program prin care oferă familiilor din 45 de comunități din județul Bacău un pachet universal de servicii sociale preventive în trei arii: sănătate, educație și protecție socială. În 2018, au reușit să strângă 166.847 de donații prin SMS.

 Pentru SOS Satele Copiilor, cele 55.540 de donații primite în 2018 au ajutat la susținerea celor trei sate, unde copii din medii vulnerabile primesc sprijinul organizației “până când devin tineri perfect integrați în societate”. “Probabil vom putea spune că ne-am atins obiectivul, atunci când nu vor mai fi copii care să aibă nevoie de sprijinul SOS. Ne-am dori tare mult să vedem acea zi, dar realitatea societății românești ne arată că mai avem mult de muncă”, spune echipa organizației.

În nord-estul țării, Bogdan Tănasa și Casa Share oferă o șansă la un nou început și încearcă să atragă atenția asupra situației în care se află cei mai mulți copii din mediul rural. Din 2014 și până în 2018, Bogdan Tănasa și echipa sa de voluntari au construit 20 de case pentru familii aflate într-o situație gravă. Totul a început de la o simplă știre, despre un copil care nu a văzut niciodată o mașinuță. A strâns din jucăriile pe care copilul său nu le mai folosea, iar după ce a ajuns în satul Broșteni din comuna Vlădeni și a văzut situația în care se afla copilul, a decis să se implice și mai mult. Câțiva ani mai târziu, Bogdan a creat o rețea imensă de donatori și susținători care-l ajută să pună temeliile unor noi vieți. Acest lucru s-a văzut și prin campaniile create pe donație.ro, care au strâns 33.655 de SMS-uri.

Ce-am învățat:

“Prin intermediul mesajului de campanie, am constatat că oamenii de rând devin din ce în ce mai conștienți de realitatea în care trăiesc copiii și familiile afectate de autism și de faptul că fiecare poate să-și aducă propria contribuție pentru ca situația copiilor să se îmbunătățească”. (Help Autism)

PUNEM BAZELE UNEI COMUNITĂȚI ÎNCREZĂTOARE

Cu ajutorul donațiilor, World Vision a crescut numărul beneficiarilor din programul “Pâine și mâine”, iar în 2018, 1.256 de copii au primit zilnic o masă caldă. Hope and Homes for Children a continuat programul “O casă și o familie pentru fiecare copil”, prin care ajută familiile vulnerabile și salvează copiii de la instituționalizare. HHC a reușit, prin toate programele sale, să îmbunătățească viața a aproape 55.000 de copii în 20 de ani.

Un alt sprijin pentru copiii vulnerabili a venit de la Organizația umanitară Concordia, care a strâns fonduri pentru susținerea celor două centre de zi dedicate copiilor din Ploiești sau de la United Way România, care, prin programul “Învață să reușești”, vrea să-i ajute pe copiii din familii cu venituri mici să rămână la școală.

Fundația Copii în Dificultate luptă să ofere “un prezent mai bun pentru copiii al căror viitor este incert”, iar prin campania Jeans4Dreams a strâns fonduri pentru cei care suferă de boli incurabile ori în faze terminale, infestați cu HIV/SIDA, cu tulburări din spectrul autist sau abandonați. Fiecare organizație umple, astfel, câte un gol din comunitățile noastre, în speranța că viitorul acestor persoane va fi mai bun. Cele

429.802 de donații prin SMS sunt ca niște cărămizi care, împreună, pot clădi o viață mai bună.

În cifre:

429.802 de donații prin SMS au fost trimise

4.052.540 lei au fost strânși

Organizațiile care au avut campanii de strângere de fonduri pentru persoanele din categorii defavorizate:

  • Asociația Autism Europa Bistrița
  • Asociația Militarilor Veterani și Veteranilor cu Dizabilități
  • Asociația Climb Again
  • Asociația M.A.M.E.
  • Asociația Concordia
  • Asociația Învingem Autismul
  • Asociația Touched Romania
  • Asociația Little People
  • Asociația Vocea Copiilor Abandonați
  • Autism Voice
  • Caritas Alba Iulia
  • Casa Share
  • Crucea Roșie
  • Fundația Copii în Dificultate
  • Fundația Laurențiu Ciucur
  • Habitat for Humanity România
  • Fundația Regală Margareta a României
  • Fundația Română pentru Copii, Comunitate și Familie
  • HELP Autism
  • Hope and Homes for Children
  • Life Education for All
  • RE:START ROMÂNIA
  • SOS Satele Copiilor
  • UNICEF în România
  • United Way România
  • World Vision

 

Află mai multe despre impactul donațiilor prin SMS și debit direct în raportul nostru anual.