De ce să donez?

Pentru că este nevoie. Cu donația ta, plus a prietenilor tăi, plus a colegilor tăi de muncă se adună resurse care pot schimba vieți.

Pentru că vrei să faci “ceva”. Te-a impresionat o cauză, povestea unui om sau a unei comunități și simți că vrei să fii parte din acea poveste, să ajuți.

Pentru că deși resursele tale sunt limitate, ele au multă forță. Atunci când donezi începe să te intereseze ce se întâmplă cu banii tăi și devii parte activă a soluției.

Știi povestea Mădălinei? Fata care cerșea la metrou și care acum are o căsuță pentru ea și cei doi copii? S-a putut întâmpla pentru că s-a strâns un sat pentru Mădălina, un grup de oameni care au donat câte puțin, dar constant pentru ca viața unei familii să se transforme.

Ce contează pentru mine?

Credem că e simplu. Contează să fie bine (ca să nu fie rău, vorba cântecului), să nu mai existe suferință, să nu mai fie sărăcie, să nu mai fim răi unii cu alții etc.

Dar când te gândești la cum facem să fie bine, încep să curgă alte întrebări.

Noi îți propunem o soluție simplă. Gândește-te că ai primit un milion de euro. Și îi poți folosi pe toți pentru a face bine.

De unde ai începe? Copii? Bătrânii? Cățeii? De ce ei?

Definește un pic mai exact categoria pe care dorești să o ajuți. Toți bătrânii din România? Toți din blocul tău? Toți din satul bunicilor? Doar cei care n-au rude ? Doar cei cu pensie mică sau foarte bolnavi? Cum știi cine sunt cei cu pensia cea mai mică? Cum afli că au nevoie de tine? Cum ar fi bine să-i ajuți ca să fii sigur că nu te oprești și îi lași baltă când se termină banii.

Și este important să te gândești că poate contează să te facă și să te simți bine. Nu este nevoie să te sacrifici peste limita resurselor tale, poți face bine cu orice resurse.

Este important însă să te gândești un pic cât poți să dai, cine sunt cei pe care vrei să-i ajuți, cât de multe știi despre ei și nevoile lor, cât de mult vrei să interacționezi cu acești oameni și care este schimbarea pe care vrei să o vezi în viața lor.

Ce vreau să schimb?

Nu lumea!

Este nevoie să fim specifici. Vreau să fie fericiți copiii pe care îi ajut nu este o schimbare. Schimbarea trebuie să poată fi măsurată. Vreau să știe să citească, să aibă unde să se joace în siguranță sau să își găsească o familie care să-i adopte, acestea sunt schimbări care pot fi măsurate.

De ce este important să măsurăm schimbarea?

Pentru că nu știm altfel dacă am reușit să ajutăm sau nu. Pentru că nu știm dacă felul în care ajutăm funcționează sau nu. Poate nu funcționează să le dai bursă, poate este nevoie să fie construită o școală sau poate copiii aveau nevoie doar de un loc unde să-și facă lecțiile.

Cât trebuie să dau?

Majoritatea celor care îți solicită o donație îți vor propune câteva sume, de obicei 3-5 variante. Sumele depind de tipul de proiect pentru are se cere donația sau de modul în care organizația percepe capacitatea financiară a donatorilor ei potențiali. Alege suma care se potrivește cel mai bine cu capacitatea ta de donație (cât poți sa dai) și cu schimbarea pe care vrei să o produci (cât vrei să dai) dar și cu nivelul de încredere pe care îl ai în organizație (cât vrei să riști). Poți începe cu o donație mai mică, unică. Apoi poți crește valoarea donației sau poți face o donație recurenta sau constantă.

Mai jos îți prezentăm câteva cifre care să te ajute în luarea unei decizii:

  • 10-20 lei – donația cea mai frecventă la mici evenimente stradale sau în cutii de donație
  • 20-40 lei – donația cea mai frecventa prin debit direct sau online pe siturile organizațiilor
  • 50-100 lei – donația cea mai frecventă la evenimente sportive de tip marathon, swimathon sau ciclaton
  • 100-200 lei – donația medie la evenimente tip “cerc de donator”

Poți oricând întreba reprezentanții organizației căreia vrei să îi donezi cam ce se poate face cu suma pe care vrei și poți să o donezi ca să îți formezi o impresie despre impactul pe care îl poate avea donația ta. Realitatea este că orice leu poate avea un impact pozitiv, chiar dacă nu schimbă lumea. Faptul că nu poți dona sume mari nu înseamnă că nu te poți alătura comunității donatorilor isteți din România.

Cui să donez?

Sunt peste 20.000 de ONG-uri active în România. Asta înseamnă că ai mai multe opțiuni decât probabil ai nevoie. Dacă nu știi deja un ONG de încredere, ca să ajungi la răspunsul cel mai bun pentru tine, începe cu câteva întrebări care te pot ajuta să filtrezi oferta organizațiilor pentru a ajunge la una care e aproape de valorile tale și de schimbarea la care vrei să contribui.

Ce cauză te interesează? Ce e important pentru tine? Ce te-ar face mai fericit/ă? Să salvezi animale? Păduri? Să ajuți artiștii independenți să experimenteze? Să vezi că mai mulți oameni își asuma un rol civic? Să ajuți un copil să primească o educație mai bună? Sau să aibă acces la un tratament medical?

Principalele cauze dintre care poți alege sunt: protecția copilului, educație, sănătate, cultură, mediu, activism, dezvoltare comunitară.

Cu ce abordare te identifici? Vrei mai degrabă să ajuți oamenii bolnavi să ducă o viața mai bună sau mai demnă sau să te alături unei organizații care vrea să schimbe ceva în legislație sau în sistemul medical românesc? În primul caz, cauți oameni care oferă servicii sociale directe, în al doilea caz cauți o organizație care urmărește să producă o schimbare pe termen lung.

La ce nivel vrei să acționezi? Te interesează o organizație mare activă la nivel național? Sau preferi o organizație mai mică, activă în comunitatea ta?

Care sunt organizațiile care răspund profilului pe care îl cauți? Întreabă-ți prietenii. Există oameni foarte aproape de sectorul ONG care îți pot face recomandări. Google them. Cele mai multe au website, Facebook, blog, raport anual, date financiare. Dă-le un telefon și vezi ce-ți povestesc despre activitatea lor și despre donatorii sau sponsorii care îi susțin. Vrei să te asiguri că organizația este transparentă și responsabilă cu banii pe care îi cheltuie. Nu e mult timp de investit, dar e important să alegi o organizație care să-ți oglindească valorile și să fie legitimă.

Acum ești foarte aproape. Ai probabil o listă de 3-4 organizații din care să alegi una. Dacă nu te poți decide încă, o opțiune interesantă e să faci donația inițială către mai multe și să vezi ce se întâmplă. Dacă ți se mulțumește repede pentru donație înseamnă că ai ales o organizație care are un management financiar bun, comunică bine intern și își tratează donatorii cu respect. Cel mai probabil ai făcut o alegere cu care vei fi mulțumit. Ține însă cont de faptul că multe organizații, în special cele locale, lucrează cu oameni puțini și își concentrează mult din efort către beneficiari. Dă-le un pic mai mult timp să răspundă donației tale. Dacă nu dau nici un semn, sună-i.

Dacă ai făcut toți pașii aceștia și ai ajuns la o organizație care îți place, te încurajăm să rămâi donatorul lor vreme îndelungată. Există metode de donație recurentă foarte ușor de folosit – debit direct, plăți programate, donații online, SMS recurent. Mulțumirea ta va crește pe parcurs, iar sentimentul că ești unul dintre oamenii care schimbă lucrurile în România, e grozav!

Cum pot să donez?

În ziua de azi ai la îndemână multe metode sigure, simple și plăcute de a face o donație. Mai jos ai o clasificare a lor în funcție de suma donată (o medie) și măsura în care îți permit ție și organizației să vă cunoașteți și să dezvoltați o relație.

Donațiile prin SMS

Cea mai la-ndemână metodă prin care orice om cu un telefon mobil poate deveni donator în doar câteva secunde. Tot ce ai de făcut este să trimiți un SMS la un număr „scurt” de tipul 8---. De cele mai multe ori, valoarea donației este de 2 sau 4 Euro și se face prin intermediul facturii de telefonie.

Poți găsi informații despre campaniile în derulare în presă (de obicei aceste campanii sunt în parteneriat cu un post de televiziune, radio, ziar sau revistă), de pe site-urile sau profilele de social media ale organizațiilor care inițiază aceste campanii sau de pe site-ul www.donatie.ro. Organizațiile beneficiare nu au acces la nici un fel de informații despre donatori, deci nu îți pot da informații despre proiect și nu îți pot trimite rapoarte.

Din 2013 au apărut și donațiile lunare prin SMS: trimiți SMS-ul o singură dată, dar donezi lunar câte 2 sau 4 Euro. Poți, bineînțeles, să te dezabonezi oricând, trimițând la același număr un SMS cu textul STOP. Unele organizații îți pot cere acordul de a te contacta pentru a-ți spune cum sunt folosite donațiile și cum avansează proiectul pentru care ai donat.

Urne sau cutii de donație

Le găsești în magazine (de cele mai multe ori lângă casa de marcat) sau în alte locuri publice (mall-uri, gară, aeroport) sau în cadrul unor evenimente stradale. Folosind această metodă de donație vei fi un donator anonim.

Direcționarea a 2% din impozitul pe venit

De fapt nu vorbim de o donație ci de o prevedere legală (din Codul Fiscal) prin care spunem statului ce vrem sa facă cu o mică parte din impozitul pe venit pe care l-am plătit deja. Se face completând un formular (Din 2018, Declarația unică) pe care apoi trebuie să îl trimiți Administrației Financiare de care aparții sau să îl depui personal. În cazul în care dai formularul organizației beneficiare ea îl poate depune la Administrația Financiară în numele tău. În acest caz, ei au acces la datele tale personale și te vor putea informa despre modul în care au cheltuit banii. În cadrul formularului trebuie să completezi numele organizației către care vrei să faci direcționarea, codul fiscal și contul bancar în format IBAN. Cele mai multe organizații fac campanii în perioada ianuarie-mai și fac publice aceste informații fie pe situl lor web fie în alte materiale de promovare.

Transfer bancar

Este o metodă folosită pentru transferul unor sume mai mari, în special de agenți economici. Organizația nu are acces decât la numele donatorului, așa cum îi apare în extrasul de cont. Fără date de contact ea nu va putea lua legătura cu tine pentru a te informa despre cheltuirea banilor.

De cele mai multe ori se folosește internet-banking. În funcție de cerințele băncii tale trebuie să ai numele organizației către care vrei să faci donația și contul ei bancar în format IBAN. Uneori ți se va cere și numele și adresa băncii organizației.

Dacă vrei să primești informații despre cheltuirea banilor sau să donezi pentru un proiect/activitate anume folosește câmpul de observații/descriere din formularul de transfer bancar.

Donații online

Donația se face fie pe site-ul organizației, fie pe un site specializat (de exemplu bursabinelui.ro, galantom.ro, etc) folosind un card bancar activat pentru plați online. În ziua de azi majoritatea cardurilor sunt activate pentru acest tip de plăți.

Unele organizații folosesc PayPal pentru procesarea plăților, în timp ce altele folosesc un sistem local (PayU, EuPlatesc, MobilPay sau PlatiOnline). Toate au încorporate mecanisme de securitate similare cu ale oricărui magazin online. Organizația nu are acces la datele tale bancare sau de card, ci numai datele de contact pe care le oferi tu.

Unele organizații îți oferă opțiunea de a face o donație lunară folosind cardul. Tu alegi o sumă și ea îți este reținută lunar, timp de 12 luni.

Evenimente sportive

Tot mai mulți oameni sunt preocupați de mișcare și sănătate și o bună parte din vor să facă și un strop de bine cu această ocazie. Așa au apărut maratoanele, swimathoanele și bikeathoanele caritabile (sau cu componentă caritabilă). E vorba de oameni obișnuiți sau vedete care decid să alerge, înoate sau să pedaleze pentru o cauză bună și îți cer să faci o donație pentru proiectul sau organizația pe care doresc să o sprijine. Donațiile se pot face atât online, pe platforme generale cum ar fi Galantom.ro cât și pe unele specifice (de exemplu swimathonbucuresti.ro, ciclaton.ro) și se fac folosind un card bancar. La multe evenimente se pot face donații atât în numerar (trebuie să primești o chitanță), cât și prin transfer bancar.

Debit direct

Cel mai bun mod prin care poți sprijini o organizație este să o susții pe termen lung prin donații recurente. Donează lunar și, oricât de mică ar fi suma pe care ți-o permiți, nu uita că ajută acea organizație să ofere acele servicii constant.

Donațile prin debit direct se fac în parteneriat cu șase bănci (Banca Transilvania, BRD, Erste Bank, ING Bank, Raiffeisen Bank și Unicredit Bank) și implică semnarea unui contract de debit direct cu organizația pentru care dorești să donezi.

Organizația beneficiară își cunoaște donatorii și astfel poți să fii ținut la curent cu ce face și, mai ales, să intri într-o comunitate activă și dedicată de oameni care pun binele comun deasupra binelui propriu. Sau poți, la fel de bine, să alegi să nu știi nimic. Cum crezi tu că îți e mai bine.

Nu în ultimul rând, donația prin Debit Direct este o metodă sigură și sub controlul tău absolut. O poți mări, scădea sau întrerupe oricând, în funcție de ce știi tu mai bine despre bugetul și prioritățile tale. Poți face acest lucru sunând la bancă sau la organizație sau la inițiatorul acestei metode de donație, Asociația pentru Relații Comunitare.

Cum sunt folosiți banii tăi?

De cele mai multe ori organizațiile încearcă să exemplifice munca lor cu un caz sau situație concretă atunci când cer fonduri. Te rugăm să fii realist, nu te aștepta ca banii să meargă la cazul prezentat sau numai la acel caz. Ar însemna să fie neîndreptățiți foarte mulți oameni care au nevoie de ajutor.

În plus, pentru a putea ajuta în mod profesionist și pe termen lung unele organizații au nevoie de angajați (medici, psihologi, biologi, educatori, etc), echipamente, mașini, etc. Toate acestea sunt costuri directe, nu mofturi. Fără ele organizația nu ar putea ajunge la oamenii sau zonele pe care vrea să le servească. Este posibil ca donațiile să fie folosite și pentru acest tip de cheltuieli.

De exemplu, pentru ca niște ajutoare să ajungă la beneficiarii lor este nevoie de un om care să le ducă și să evalueze oamenii la care ajung, de o mașina pentru transport, de benzină, de telefoane pentru comunicare. Nu judeca o organizație numai după cheltuielile ei ci, mai ales, după impactul pe care îl face în viața celor pentru care lucrează.

Dacă ai ales o metodă de donație anonimă sau nu ai oferit nici un fel de date de contact organizației ei nu vor putea să te informeze direct. În acest caz va trebui să cauți fie pe site-ul organizației, fie pe pagina lor de Facebook.

Informațiile de acest fel le vei găsi fie într-un raport separate legat de Campania pentru care ai donat, fie în raportul anual al organizației (în secțiunea financiară, de atragere de fonduri sau în descrierea programului pentru care ai donat).

În plus poți oricând scrie sau suna și cere informații. Nu te teme să o faci, de cele mai multe ori organizațiile se bucură să intre în contact cu donatorii lor.

Ce s-a întâmplat cu banii?

Dacă n-ai mai primit nici o veste de când ai făcut donația, cel mai simplu este să suni sau să scrii organizației. Este dreptul tău să ceri aceste informații și te încurajez să faci asta. E foarte posibil ca organizația să fie responsabilă cu banii tăi, dar să nu aibă un om care să comunice cu donatorii în timp util. Sunt multe organizatii care au angajați puțini cu responsabilități multe. E însă posibil și să fi donat către o organizație care nu e profesionistă nici în comunicare, dar nici în servicii. În acest caz, e bine să știi asta repede și să cauți o organizație responsabilă.

Solicită-le un raport anual și date financiare care te pot ajuta să înțelegi ce se întâmplă cu banii donatorilor. Ar trebui să poți înțelege care sunt veniturile și sursele de venit, cheltuielile anuale ale organizației și cum sunt împărțite.

Te încurajăm însă să nu eziți să lași organizației datele tale, ca să te poată contacta. Folosește mecanisme de donație prin care și completează informațiile pe care organizația ți le solicită. Fără email sau telefon, e greu să te contacteze, iar pentru o organizație responsabilă e important să își poată ține donatorii la curent cu rezultatele și proiectele desfășurate.

Pot să aleg la cine merg banii?

Într-o oarecare măsură, da. Dacă există un program al organizației care îți place mult, sau dacă există o categorie de beneficiari pe care vrei să-I ajuți, comunică asta organizației. Dacă însă îți dorești să susții un beneficiar anume, sau un cost specific pe un program, s-ar putea să fie foarte complicat pentru organizație.

Să spunem că ai fost la un centru de zi unde ai cunoscut un copil adorabil, pe care vrei să-l susții. Îi propui organizației să faci lunar o donație de 70 de lei, dar vrei ca acești bani să meargă spre acel copil. Pare în regula. Ajuți un copil, știi exact unde merg banii tăi. Ce se întâmplă însă dacă nu toți copiii din centru vor avea un donator direct? Sau dacă vor avea donatori mult mai mici? Cum poate organizația să răspundă nevoilor pe care copiii din centru le au, într-un mod echitabil și coerent? Oamenii din organizație care lucrează cu copiii și familiile acestora – asistent social, profesor, psiholog, etc - știu care sunt nevoile specifice ale fiecărui copil/familie și pot decide ce resurse e important să le pună la dispoziție.

Fiecare organizație își dorește ca donatorii ei să fie mulțumiți, însă principala preocupare e ca banii să fie folosiți astfel încât să aibă cel mai mare impact posibil. E important să ai încredere că oamenii din organizație pot lua deciziile cele mai bune despre cum pot fi folosite eficient donațiile tale.

Ce informații pot solicita?

Gestul de a dona este un privilegiu, nu o obligație. Există o tradiție de a dona și ea este extrem de valoroasă pentru calitatea vieții în comunitățile noastre. Pentru a ne asigura că donatorii și potențialii donatori pot avea încredere deplină în organizațiile non-profit și cauzele pentru care solicită donații, iată care sunt drepturile tale de donator. Nu ezita să îți exerciți aceste drepturi în relația cu organizațiile pe care le susții:

  • Să fii informat de către organizație despre misiunea sa, despre modul în care aceasta intenționează să folosească donațiile și despre capacitatea sa de a folosi donațiile pentru scopul în care au fost strânse
  • Să știi cine sunt persoanele care fac parte din Consiliul de Conducere al organizației, și în ce fel acest Consiliu își exercită responsabilitățile
  • Să ai acces la cel mai recent Raport Financiar al organizației
  • Să te asiguri că donația sa va fi folosită în scopurile pentru care a fost făcută.
  • Să primești recunoașterea și considerația potrivită gestului tău
  • Să te asiguri că informațiile cu privire la donația ta sunt tratate cu respect și confidențialitate, în condițiile prevăzute de lege
  • Să te asiguri că toate contactele pe care le inițiezi cu reprezentanții organizației sunt tratate cu profesionalism.
  • Să fii informat dacă persoana care te contactează pentru donație este voluntar, angajat al organizației sau altă persoană plătită în acest scop de către organizație.
  • Să te asiguri că ai posibilitatea de a refuza distribuirea datelor tale personale de către organizație către un terț (persoană fizică sau juridică).
  • Să te asiguri că poți pune orice întrebări în legătură cu organizația atunci când faci o donație și că trebuie să primești răspunsuri prompte, sincere și directe.

Ce primesc în schimb?

Dacă prin modul în care organizația te tratează ca donator, reușește să îți ofere siguranța că donația a ajuns pe mâini bune și emoția de a fi parte a unei povești care schimbă lucruri importante pentru tine și alături de care vrei să rămâi multă vreme, înseamnă că primești ceea ce meriți ca donator.

În pași simpli:

  • Un mesaj personalizat (email, telefon sau scrisoare) de confirmare și mulțumire că suma pe care ai donat-o a fost primită. Confirmarea ar trebui să ajungă la tine în primele 48 de ore de când ai făcut donația.
  • Informații constante despre organizație și noutățile care apar în programul pe care îl susțineți. Informarea poate fi făcută prin newslettere, pagina de Facebook, website, blog.
  • Informații financiare despre organizație și programul pentru care donezi. Organizația ar trebui să îți poată spune oricând ce buget are, care sunt sursele de venit, câți donatori ca tine are alături, etc
  • O informare promptă în cazul în care organizația nu mai desfășoară activitatea pe care ai ales să o sprijini sau dacă s-a schimbat ceva relevant în modul în care oferă acel serviciu.
  • Poți solicita o vizită la sediul organizației dacă vrei să cunoști echipa sau să te întâlnești cu beneficiarii.
  • Recunoaștere pentru donația făcută. Recunoașterea poate fi publică, mai ales dacă donația făcută este semnificativă (în materialele de comunicare ale organizației) sau personală (prin mesaje personalizate din partea organizației).

Ce schimbă donația mea?

Fiecare donație, mare sau mică este importantă pentru o organizație. Donațiile individuale sunt cele care ajută în cea mai mare măsură organizația să rămână aproape de misiunea ei.

Donațiile de la donatori individuali ca tine, îi asigură organizației un venit stabil și predictibil și sunt extrem de importante pentru stabilitatea financiară a organizației. Peste tot în lume donatorii individuali sunt valoroși pentru că rămân vreme îndelungată alături de organizația pe care o susțin.

Dacă vrei să fii mai mult decât un donator ocazional și să susții cu donații constante organizația, șansele să vezi întâmplându-se o schimbare sunt mari. Dacă faci donații punctuale fără să rămâi alături de organizație șansele sunt mici. Schimbările majore apar se fac în pași mici și în timp lung. Îți trebuie răbdare și perseverență.

Dacă spre exemplu ai donat 50 de lei pentru prânzul unui copil care vine la centrul afterschool timp de o săptămână, atunci acesta e rezultatul direct al donației tale. Dacă susții centrul afterschool cu 50 de lei pe lună timp de 4 ani, atunci rezultatele pe care le vei urmări sunt semnificativ mai mari: vei putea vedea cum și-au crescut rezultatele școlare copiii din centru, cum Maria a intrat la facultatea de medicină și cum 70% dintre copii și-au luat bacalaureatul. Și mulți alți pași de progres pe care i-au făcut pe parcurs.

Cum pot să ajut altfel?

Dacă organizația pentru care donezi e pentru tine mai mult decât un ONG, dacă reprezintă valori cu care te identifici, iar în echipa organizației sunt oameni care gândesc, simt și acționează ca tine, probabil că vrei să faci mai mult decât o donație. Cum altfel poți să ajuți?

Poți fi voluntar. Cele mai multe organizații au nevoie de voluntari. Pe de o parte pentru că în sectorul ONG, e întotdeauna nevoie de resurse umane, pe de altă parte pentru că voluntarii devin foarte implicați și activi. Dacă îți poți face timp și ai deschidere către voluntariat, întreabă organizația în ce fel te-ai putea implica.

Voluntarii dedică timp prețios pe care organizația nu îți permite să îl plătească. Iată câteva idei:

  • Implică-te în programele organizației și petrece timp cu beneficiarii (cel puțin o parte dintre activitățile asociației pot fi potrivite cu ceea ce știi și îți place să faci)
  • Oferă organizației expertiză în domeniul tău de activitate – dacă ești IT-ist, poți reface site-ul unei organizații locale, dacă lucrezi în domeniul financiar poți oferi servicii financiare sau de audit
  • Implică-te în organizarea unor evenimente ale organizației, etc.

Este important însă ca împreună cu organizația să stabiliți timpul pe care îl poți aloca organizației și să încerci să îți respecți angajamentul făcut. Organizațiile au nevoie să știe că se pot baza pe voluntarii cu care lucrează.

Te încurajez de asemenea, să iei legătura cu cei de la Federația Volum, un grup de peste 60 de organizații care susțin voluntariatul și care te pot îndruma către o organizație care să ți se potrivească.

Mai mult decât donator

Dacă a început să îți placă filantropia și vrei să știi dacă poți face mai mult decât faci deja, înseamnă că ești pe punctul de a deveni un super-donator! Felicitări pentru determinarea ta de a schimba lucruri care te preocupă!

Poți fi răspândac. În sensul bun. Dă de veste și altora despre organizație, despre munca pe care o face și rezultatele sale. Spre exemplu, poți să-ți încurajezi prietenii sau colegii să cumpere produsele organizației sau să vină împreună cu tine la un eveniment al organizației.

Poți fi conector, poți crea legături noi pentru organizație. Spre exemplu, dacă firma în care lucrezi nu face sponsorizări, poți propune tu această practică și sugera organizația în care ai încredere ca beneficiar. Există prevederi legale care încurajează companiile să facă sponsorizări și sunt multe companii care din păcate nu știu cui să dea sau că există aceste facilități. Ghidul de sponsorizări îți oferă toate informațiile de care ai nevoie.

Poți fi fundraiser. De ce nu? Poți să îți mobilizezi propria rețea socială într-un eveniment, pentru a strânge bani pentru o cauză. Fundraising de la prieteni. S-ar putea să știi deja pe cineva care a alergat la un Maraton sau a înotat la un Swimathon ca să strângă fonduri pentru o organizație. Cum? În semn de susținere, prietenii, cunoscuții, colegii donează pentru cauza aleasă de tine. Nu e nevoie să fii foarte bun la sport: e important să fie ceva care să-ți placă și eventual să-ți propui să depășești un record personal. Deși evenimentele sportive sunt foarte populare, peer to peer nu e doar despre sport. Oamenii își donează ziua de naștere sau chiar nunta, dau petreceri, își lasă barba să crească, confecționează și vând produse, etc. Dacă ai nevoie de idei, poți începe cu Galantom, ca să vezi cât de mulți fundraiseri pasionați sunt deja în România.

Organizația va fi alături de tine cu informațiile de care ai nevoie pentru a face fundraising și a organiza un astfel de eveniment.

Poți iniția un cerc de donatori. Cercurile de donatorii sunt inițiate de oameni care vor să doneze, dar fac în plus un efort activ de a identifica proiecte valoroase pentru comunitate. Mai multe detalii găsești în capitolul următor.

Alte resurse

Poți să donezi, să fii voluntar și să te implici în proiecte sociale, culturale și civice oriunde în România. Vizitează aceste site-uri și vezi câte lucruri se schimbă în țară și cum poți să ajuți și tu.

Cercurile de donatori. Într-un cerc de donatori nu ești singur. Ai acces la organizații care au fost verificate, care vin să-ți explice proiectul pentru care au nevoie de ajutor și să-ți răspundă direct la întrebări și banii tăi devin mult mai mulți pentru că îi donezi alături de alți oameni ca tine. Așa s-au strâns în ultimii 2 ani, în toată țara, 96.000 EUR de la aproximativ 1.000 de donatori. Donația medie este de 150 de lei și proiectele sunt alese de membrii cercurilor de donatori. Dacă sunteți interesați să participați la o întâlnire de cerc, ele există în București (dedicate proiectelor din toată țara, artei, dezvoltării comunităților rurale sau cetățeniei active), Ploiești, Țara Făgărașului, Brașov, Sibiu, Cluj Napoca, Iași, Alba Iulia, Târgu Mureș, Galați, Covasna și Reghin.Pentru mai multe informații despre cercurile de donatori, contactează Asociația pentru Relații Comunitare.

Galantom.ro - o platformă de fundraising pentru organizaţii nonguvernamentale care aduc schimbare în diferite domenii de activitate prin proiectele lor. Oricine poate deveni fundraiser pe Galantam și își poate ajuta cauza favorită – fie donându-și ziua de naștere, fie alergând la un maraton.