Ghidul Donatorului
Un studiu al Gfk Charity din 2011 spunea că 38% dintre români donează bani sau fac voluntariat. Același studiu plasa România în mijlocul clasamentului internațional privind donațiile, dar menționa că suntem deficitari în ceea ce privește educația filantropică. Cu alte cuvinte, suntem dispuși să donăm, dar nu suntem atenți cum o facem. Pentru că, de cele mai multe ori, în filantropie, mijloacele sunt mai importante decât scopul am conceput un scurt “Ghid al donatorului” care să puncteze ce ar trebui să urmărim când facem o donație, cum ar trebui să o facem sau cui ar trebui să o facem.
Pași de urmat. În primul rând, găsește problema pe care vrei să o rezolvi. Vorbind cu prietenii, cu familia, cu colegii, cu siguranță ai identificat o problemă în societate sau în comunitatea în care trăiești pe care ai dori-o rezolvată. După ce te-ai hotărât asupra cauzei, următorul pas ar fi să identifici organizațiile care dezvoltă programe dedicate acestei cauze. Internetul e perfect pentru acest tip de research, așa că folosește-l cu încredere. Odată identificate ONG-urile trebuie să îl alegi pe unul dintre ele, iar pentru asta ar trebui să ții cont de: proiectul care te atrage cel mai tare, cum folosesc banii din donații, cum relaționează cu donatorii, cât sunt de transparenți și să încerci să afli cât mai multe despre ei. Ultimul pas ar fi să te decizi asupra modului în care vrei să te implici: cât vrei să donezi, daca donația ta vrei să fie recurentă, dacă vrei să îi ajuți și altfel decât financiar.
Cum alegi cauza. Pare simplu, dar nu e tot timpul așa. Sunt mii de cauze care merită susținute și tu trebuie să te oprești asupra uneia. Iată o listă de întrebări care ar putea să te ajute: Ce prețuiai cel mai mult cand erai copil? Dar acum ca adult? Care sunt cele mai frumoase experiențe pe care le-ai trăit? Dar cele mai îngrozitoare? Ce te deranjează cel mai mult în comunitatea în care trăiești? Ce știri îți atrag atenția?
Cercetarea. Dacă problema pe care ai ales-o nu e una foarte specifică, probabil o să găsești mai multe ONG-uri care dezvoltă proiecte dedicate acestei cauze. Și e foarte important să îl alegi pe acela dintre ele care te convinge cel mai tare. Primul lucru pe care ar trebui să îl verifici e site-ul lor. Aproape toate asociațiile au unul și ar trebui să fie principalul mod prin care se prezintă și prin intermediul căruia comunică cu diferitele publicuri. Iată câteva lucruri de care poți ține cont: ce-și propun ei coincide cu ce îți dorești tu să rezolvi? Scopurile ONG-ului/proiectului sunt clar explicate? Câți oameni sunt implicați? Sunt cei implicați persoane de încredere/profesioniști în domeniile în care activează? Cum este evaluat proiectul? Ce strategii abordează? Termen scurt/mediu/lung? O altă modalitate importantă prin care poți obține informații relevante e raportul anual. Dacă nu e publicat pe site, scrie-le. De acolo ar trebui să afli cum își gestionează banii, cât sunt de transparenți etc. De asemenea, abonează-te la newletterul organizației și vezi cât de preocupați sunt să transmită comunității ce fac și urmărește-i pe rețelele sociale.
Vizitează-i. Chiar dacă ți se pare că te-ai lămurit, că esti mulțumit de informațiile pe care le-ai găsit și cu atât mai mult dacă ai rămas cu câteva întrebări, întotdeauna e o idee bună să le faci o vizită. Scrie-le un mail pe adresa de contact sau dă-le un telefon și spune-le că ai vrea să îi vizitezi și să afli mai multe despre organizația lor. Câteva lucruri despre care ai putea să-i întrebi: Detalii despre programele pe care le derulează; cum se updatează privind sectorul pe care îl privesc? Ce rezultate au obținut până acum; care sunt planurile lor de viitor; cu ce alte organizații colaborează. De asemenea, nu uita să fii atent la modul în care interacționează între ei cei care lucrează acolo, cât de eficient comunică cu tine sau, de exemplu, dacă spațiul de lucru e potrivit pentru activitatea lor.
Ce așteptări să ai. În primul rând, ar trebui să primești o confirmare a primirii banilor după ce ai făcut o donație. În continuare ar trebui să fii informat despre ce se întâmpla cu banii tăi sau mai exact cu proiectul pe care l-ai sprijinit. De asemenea, nu uita că ar trebui să fii informat prompt în cazul în care organizația nu mai efectuează activitatea pe care ai ales să o sprijini, că, dacă dorești, donația îți poate fi recunoscută public, dar că, în același timp, datele tale personale pe care le-ai divulgat sunt protejate prin lege.
Nu uita că filantropie înseamnă mai mult decât o simplă donație și că, dacă tot ești dispus să ajuți o cauză, merită să faci toți pașii necesari ca gestul tău să aibă urmările dorite. Exemple de donatori care au înțeles mecanismul filantropiei în articolele următoare pe donatie.ro